Tuesday, June 27, 2006

Citymail posten och facklig kamp (och om att hata att bli omsprungen)

Jag ska lägga korten på bordet direkt. Jag jobbar på posten, men är en dålig medarebetare. Dålig i betydelsen att jag inte är så snabb. Det jag ogillar mest av allt med min långsamhet är att jag blir omsprungen av en cityman (brevbärarna från citymail). Men något som stör mig tusenfallt på är inte min egen långsamhet utan jag stör mig också på att vi springer för olika avtal.

Låt oss, för att få klarhet, se tillbaks på de fakliga grundprinciperna. Den som säger lika lön för lika arbete och förlängningen säger lika avtal för lika arbete. Men någonstans i privatiseringshetsen gick det fel. Min vän arbetar på citymail, är 20 som jag, men får 10 kronor mindre i timmen. Vad fan är det!
(repititon)
Det fackliga löftet
"Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin och under inga omständigheter arbeta på sämre villkor eller lägre lön än det vi lovat varandra.

Vi lovar varandra detta i den djupa insikten att om vi alla håller detta löfte

så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav!"

Ur Löftet - löntagarna och makten på arbetets marknad. Göransson och Holmgren 2000

Att springa fort är en okej typ av konkurens
Att underbjuda varandra i lön och arbetsvilkor är det inte.

5 Comments:

At 4:51 AM, Anonymous Anonymous said...

City Mail verkar ha en svagare fackklubb än Posten har.
Det borde ju vara ett gyllene tillfälle nu, när jobben ökar, att City Mails fack ber om en förhandling med sina ägare!
Att jämföra löner är ett klassiskt sätt att få upp sina löner!
Kampen går vidare!

 
At 2:05 AM, Anonymous Anonymous said...

Det är inte förbjudet att ha lägre lön för samma jobb - om facket är på hugget och ställer krav så kan dom som springer åt City Mail få upp sina löner.

 
At 5:50 AM, Blogger Anton Andersson said...

Nej det är inte förbjudet, och bör heller inte vara så. Det som behövs är faklig kamp. (se rubriken på inlägget)

 
At 6:26 PM, Anonymous Anonymous said...

vad jag letade efter, tack

 
At 1:57 AM, Blogger Anton Andersson said...

Vad letade du efter?

 

Post a Comment

<< Home